Friday, March 9, 2012

Lapan tanda amalan ikhlas kerana Allah


Firman Allah Taala bermaksud : “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mendirikan solat serta member zakat. Dan yang demikian itulah agama yang benar”.-Surah al-Bayyinah,ayat 5

Menerusi ayat di atas, Allah S.W.T memerintahkan supaya setiap orang mengikhlaskan hidupnya semata-mata kepada Allah Taala. Ia digambarkan melalui dua bentuk ibadat khusus iaitu solat sebagai hubungan antara manusia dengan manusia.

Ertinya segala aktiviti hidup seorang Muslim hendaklah ikhlas kerana Allah taala. Dengan demikian, ikhlas dalam konteks sebagai seorang muslim bermaksud ia mestilah mengharapkan keredaan Allah dan ganjaran pahala daripada-Nya. Justeru itu, segala kata-kata, amal perbuatan dan jihad perjuangannya tidak mengambil kira sebarang keuntungan, kemegahan, gelaran mahupun kedudukan tinggi. Baginya, syarat amalan yang diterima Allah ialah niat yang ikhlas dan bertepatan dengan syariat dan sunnah Nabi Muhammad SAW.

Dalam hal ini, ulama telah menggariskan tanda-tanda ikhlas itu kepada beberapa perkara seperti berikut ;

Pertama, takutkan kemasyhuran dan sanjungan yang boleh membawa kepada fitnah samada kepada dirinya mahupun kepada agamanya, terutama sekiranya ia seorang yang berkebolehan. Kerana ia yakin bahawa Allah menerima sesuatu amalan itu berdasarkan batin, bukan lahirnya semata-mata.

Kedua, orang yang ikhlas sentiasa menganggap dirinya cuai terhadap Allah, lalai dalam melaksanakan ibadat, tidak dapat mengawal hati daripada dimasuki sifat bangga diri, sombong dan kagum dengan diri sendiri.

Ketiga, lebih suka melakukan amalan atau kerja secara sembunyi daripada diiklankan dan mencari populariti. Dalam konteks sebuah organisasi, ia lebih suka menjadi tunjang pokok walaupun tiada yang Nampak kerana ia adalah asas bagi pokok itu hidup, tegak dan kuat.

Keempat, baginya sama saja bekerja sebagai pemimpin atau pengikut, selagi kedua-duanya adalah berkhidmat untuk agama. Hatinya tidak dapat dipengaruhi perasaan cinta untuk muncul didepan atau berada di barisan hadapan.

Kelima, tidak menghiraukan kepuasan hati manusia sekiranya ia membawa kemurkaan Allah Taala.

Keenam, suka atau bencinya, member atau menolaknya, rela atau marahnya, semua kerana Allah Taala dan agamanya.

Ketujuh, ia tidak bersifat malas, lemah disebabkan perjalanan yang jauh, lambat dapat memetik hasil dan lambat mencapai kejayaan.

Kelapan, gembira dengan kemunculan orang yang berkelayakan dalam barisan perjuangan bersamanya.

Dalam al-Quran, Allah SWT menegaskan bahawa syaitan sama sekali tidak mampu menguasai orang yang bersifat ikhlas sebagaimana firman-Nya bermaksud : “ Iblis berkata : “ Ya tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yang ikhlas di antara mereka”.-Surah al-Hijr, ayat 39-40

Al-Fudhail Bin Iyadh, seorang ulama terkenal ketika mendengar firman Allah yang bermaksud. “(Allah) Yang menjadikan mati dan hidup, supaya dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun”.-Surah al-Mulk, ayat 2, lalu berkata : Sebaik-baik amal itu ialah yang paling ikhlas dan paling betul.

Kemudian ia ditanya : “Bagaimana yang paling ikhlas dan paling betul itu? Jawabnya : sesuatu amal itu sekiranya ia ikhlas tetapi tidak betul, maka ia tidak diterima, dan sekiranya ia betul tetapi tidak ikhlas juga maka ia tidak diterima. Jadi, ia hendaklah memiliki kedua-dua sekali iaitu ikhlas dan betul.

Ikhlas hanya semata-mata kerana Allah dan betul pula mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW. Kemudian beliau membaca firman Allah Taala bermaksud :” Barang siapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya makan hendaklah ia mengerjakan amalan salih dan janganlah ia menyekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya”.-Surah al-Kahf,ayat 110.


No comments:

Post a Comment